Warto wiedzieć

Co wziąć ze sobą na pierwszą wizytę w gabinecie rehabilitacyjnym?

Pierwsza wizyta w gabinecie rehabilitacji to przede wszystkim wywiad i badanie pacjenta. Warto zatem zabrać ze sobą dokumentację medyczną (zdjęcia obrazowe, najlepiej opis lub zgrane na dysku, wypis ze szpitala, czy też skierowanie lekarskie, jeśli takie posiadamy).

Dobrze jest zabrać ze sobą także ubiór gimnastyczny, który umożliwi wygodne przeprowadzenie badań fizykalnych rehabilitantowi oraz wykonanie ćwiczeń i zabiegów zwykle wdrażanych już na pierwszym spotkaniu. Można również zabrać ze sobą ręcznik, który umili korzystanie ze stołów i przyborów do ćwiczeń.

Czy moje dziecko powinno brać udział w zajęciach z korekcji wad postawy?

Potwierdzeniem przypuszczeń rodziców, że ich pociecha powinna uczęszczać na gimnastykę korekcyjną powinna być wizyta kontrolna u lekarza ortopedy. Wskazane jest, by skonsultować swoje obawy z lekarzem, ponieważ dzieci w różnych przedziałach wiekowych charakteryzują się odmiennością rozwoju i stosownie do wieku nie wszystko u dzieci jest wadą postawy. Lekarz określi czy rozwój dziecka przebiega prawidłowo, czy są wskazania do wspomagania rozwoju dziecka poprzez gimnastykę korekcyjną. Zapewne od najmłodszych lat warto wspomagać rozwój psycho-ruchowy dzieci przez gry i zabawy ruchowe oraz rekreację.

Czy w skoliozie powinnam pływać bokiem, asymetrycznie?

Tylko duże skoliozy są wskazaniem do pływania asymetrycznego. Warto skonsultować się z rehabilitantem, który dobierze prawidłową formę pływania i ćwiczeń indywidualnie do pacjenta. Jednak najczęściej małe skoliozy funkcjonalne wymagają ćwiczeń symetrycznych, a także i symetrycznego pływania.

Ostry ból kręgosłupa – co robić?

Przede wszystkim warto zacząć od wizyty u lekarza, aby zrobić diagnostykę różnicową bólu i upewnić się, że ostry ból, który się pojawił w naszym ciele jest pochodzenia odkręgosłupowego. Po dokonaniu prawidłowej diagnozy, należy jak najprędzej udać się na rehabilitację. Jeśli jest to ból pochodzenia dyskowego (rwa, lumbago, dyskopatia,Itp.) najlepszą terapią jest metoda McKenziego. Pamiętać należy, by do terapeuty nie wybierać się po zażyciu leków przeciwbólowych, ponieważ uniemożliwi to rozpoczęcie leczenia; środki przeciwbólowe nie leczą a przysłaniają obraz choroby pacjenta, który pozornie pozbył się bólu. Warto tez wybrać dyplomowanego terapeutę McKenzie, który musiał zdać egzamin uwierzytelniający swoje umiejętności. Zanim trafimy do rehabilitanta należy powstrzymać się od pracy fizycznej i spróbować znaleźć i przyjmować pozycję zmniejszająca objawy bólowe, indywidualnie dla każdego pacjenta.

Udar mózgu – jaka rehabilitacja najlepsza?

Terapia pacjentów po udarze jest dużym wyzwaniem dla całego zespołu terapeutów i przynosi najlepsze efekty, gdy jest współpracą lekarza, rehabilitanta, logopedy, psychologa i rodziny pacjenta. Wiodącą metoda w krajach zachodnich, a także powoli wdrażaną do naszej opieki medycznej jest Bobath Concept dla dorosłych. To terapia, która obejmuje opiekę 24-godzinną pacjenta po udarze i jest zalecana już w pierwszych dobach w fazie ostrej. Pozwala to na reorganizację układu nerwowego pacjenta i powrót do zdrowia ze znacznym zminimalizowaniem patologicznych objawów, będących skutkiem uszkodzenia mózgu.

Masz pytanie?

Potrzebujesz dodatkowych informacji? Wyślij nam swoje pytanie przy pomocy poniższego formularza!